Kan dat online gaming?
Reken mij maar tot de sceptici als het om online gaming gaat. Je mist dynamiek, spelers zien elkaar niet en jij als spelleider ziet niet waar spelers mee bezig zijn. Maar na drie sessies met studenten van de Haagse Hogeschool ben ik een stuk positiever. Met een goede mix van spelplatform en online communicatie verschillen leerervaringen van de deelnemers in de digitale versie niet wezenlijk van die in de fysieke versie.
In de workshop zetten we deelnemers aan het werk in Control-it, een klassiek service management game, maar in een online spelomgeving.
De communicatie tussen de deelnemers vindt plaats via een videoconferencing tool. Ideaal voor games zijn wonder of glowbl. In deze tools loop je als het ware even naar een andere “tafel”. In de sessie van de Haagse Hogeschool, gebruikten we Teams als centraal audiokanaal en Discord voor de chats.
Mijn angst dat je als spelleider van alles zou missen werd niet bewaarheid. Ja, je mist de lichaamstaal, maar je krijgt veel nieuwe informatie. Via de spelomgeving hop je van tafel naar tafel en kun je zien wat er in de spelomgeving gebeurt. In Teams kun je horen wat deelnemers zeggen. En in Discord kun je lezen wat deelnemers elkaar berichten. Een absolute eyeopener.
